17 barn fikk gratis kurs lørdag 4.mars på Biblioteket Tønsberg

Barn i alle aldre liker å tegne og male. – På papir, vegger, kaker og annet. Var det gøy å tegne et monster?

På dette minikurset kunne barn (og voksne) få utfolde seg uten at det var noe krav til å bli «god til å tegne». Vi lekte med farger og streker, og lærte litt om fantasifull forming, mønster, bokstaver mm. 

Kursholder Atle S. Gundersen er proff illustratør. Vil du se flere tegninger? Sjekk https:/innovator.no 

Kreakidsa liker å finne på noe selv! Fantasi og idéer blir til prosjekter. Derfor må vi lære litt om planlegging og gjennomføring. 

Prosjektarbeid

En gruppe finner ut at de vil sette igang noe, – kanskje noen har en ide om et spennende arrangement eller prosjekt… Da kreves det at gruppen er enige om formålet, og at de blir enige om «hvem som skal gjøre hva». Deretter starter de med planleggingen. De viktiste fasene i prosjekt er: 1. Forarbeider. 2. Iverksetting/gjenomføring. 3. Ettarbeidet. Men før man starter et prosjekt kan det være smart å ha gjennomført det praktiske kurset i  Teambuilding. Da kan gruppen lære om konfliktløsing, kreativt samarbeid, og hvordan man finner de riktige personene til de viktige rollene i teamet.

Teambuilding

Kanskje det første og viktigste emnet for å kunne sett igang kreative prosjektgrupper. Men det er forskell på på grupper og team. Når en gruppe blir kjent med hverandre og vet hvordan de gjør hverandre gode – blir de et «team».

Lagspill – samhold

Når en gjeng med ungdom samles og prater om sine kunnskaper og ferdigheter skjer det noe. De finner ut hvem som er gode på noe, og hvem som er bedre på noe annet. Når de også får laget sine egne «team- spilleregler» er sannsynligheten for at gjengen vil komme til å prestere bedre sammen 

Økonomisk kløkt

Barn og ungdom er ikke så opptatt av sedler og kontanter lenger. Men mange barn får ukelønn, og det er bra. Ungdom får ofte mye penger i konfirmasjon. Og da kan de ha godt av å lære om å holde orden på økonomien. Det vil si å vite hvordan de kan lage et budsjett, skrive kassadagbok, ta vare på kvitteringer, og føre et regnskap og balanse.  Når Kreakids setter igang prosjekt eller aktiviteter er det alltid en eller to som har ansvaret for å holde orden på «kassen». Vi lager alltid budsjett, og fører regnskap på riktig måte. Vi lærer de enkleste tingene først ved å f.eks. arrangere et vaffelsalg. Kassen skal telles opp før prosjektet er avsluttet. Men det viktigste er å forstå hvordan inntekten/overskuddet skal forvaltes videre. Da kreves det økonomisk kløkt. Og det kan læres. Lyst til å lære mer om dette? Ta kontakt. 

Kreativitet og idèutvikling

Det flest forbinder med ideutvikliing er «Brainstorming». Det lærer vi også, men vi lærer også mange andre morsomme teknikker for å finne gode løsninger. Problemløsningsprosessen er enkel å forstå, og vi bruker gjerne «7 tenkebriller» som metode. Den går i hovedsak ut på at alle i gruppen ser gjennom de samme brillene når et problem skal utforskes. Når alle f.eks. har på de gule brillene er et ikke lov til å kritisere ideer. Når alle har på de sorte brillene skal alle tenke kritisk og tenke på hva som kan være problemet. osv.